Saturday 15 April 2017

Rusia, Syria dan Iran Memberi Amaran Kepada Amerika Syarikat





Rusia telah mengutuk serangan Amerika Syarikat minggu lalu ke atas Syria dan memberi amaran tindakan selanjutnya akan menjejaskan keselamatan global.

Amerika Syarikat telah berkata serangan di sebuah pangkalan tentera udara Syria adalah sebagai respons kepada kerajaan Syria, yang dipersalahkan kerana melancarkan serangan kimia maut di bandar yang dikuasai pemberontak Khan Sheikhoun di wilayah Idlib yang mengorbankan sekurang-kurangnya 87 orang.

Rusia telah mendakwa mangsa telah dibunuh oleh ejen toksik dibebaskan dari senjata kimia pemberontak dan telah menolak untuk siasatan antarabangsa.

Ketika dia menjadi tuan rumah rakan-rakan Iran dan Syria di Moscow pada hari Jumaat untuk mesyuarat tiga hala tertumpu kepada perang saudara di Syria, Sergey Lavrov, Menteri Luar Rusia, berkata serangan yang sama akan mempunyai "akibat kubur bukan sahaja untuk keselamatan serantau tetapi global".

"Kami mengulangi pendirian kami dan bersatu dalam menyatakan bahawa serangan itu adalah satu tindakan pencerobohan, yang terang-terangan melanggar prinsip-prinsip undang-undang antarabangsa dan Piagam PBB," kata Lavrov.

"Kami menyeru kepada Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya menghormati kedaulatan Syria dan menahan diri dari tindakan yang sama dengan apa yang berlaku pada 7 April, dan yang mempunyai kesan yang serius bukan sahaja untuk serantau, tetapi juga keselamatan global.

Tiga negara menyeru untuk dua penyiasatan, siasatan bebas ke dalam serangan kimia dan penyiasatan lain ke dalam serangan peluru berpandu Amerika Syarikat.

Menteri Luar Syria, Walid Muallem menyambut pemeriksa antarabangsa untuk melawat asas, yang Washington mendakwa pernah berkhidmat sebagai platform untuk menyerang.

"Kerajaan Syria berulang kali berkata ia tidak mempunyai senjata kimia. Ini kerana mereka semua yang disita pada tahun 2014. Apa yang berlaku di Khan Sheikhoun adalah fabrikasi dan tentera udara Syria tidak menyasarkan sesiapa sahaja yang mempunyai senjata kimia.

"Kami tidak menggunakan mereka terhadap kumpulan pengganas atau rakyat kita sendiri. Kami mengutuk sebarang penggunaan senjata kimia," kata Muallem.

Memandangkan Rusia, siasatan awal yang dijalankan oleh Pertubuhan bagi Larangan Senjata Kimia, pemerhati kimia PBB, perlu diperluaskan kepada pakar-pakar dari pelbagai bangsa, kata Lavrov.

"Jika rakan-rakan kami di Amerika Syarikat dan beberapa negara Eropah percaya bahawa versi mereka yang tepat, mereka tidak mempunyai sebab untuk takut penciptaan seperti sebuah kumpulan bebas," katanya. "Siasatan berhubung insiden berprofil tinggi ini perlu telus dan meninggalkan tidak syak lagi bahawa seseorang itu cuba untuk menyembunyikan sesuatu."

Al Jazeera Rory Challands, melaporkan dari Moscow, berkata Rusia, Syria dan Iran berkemungkinan bimbang peluru berpandu Tomahawk Meal boleh memberi isyarat lebih mendalam penglibatan AS dalam konflik di Syria.

"Sehingga bahawa serangan peluru berpandu, Amerika Syarikat pada dasarnya telah enggan untuk melakukan ketenteraan terhadap Presiden Syria Bashar al-Assad. Ia telah memelihara dirinya berjuang ISIL dan menyokong kumpulan pemberontak di atas tanah," kata Challands.

Lavrov bertemu awal minggu ini dengan rakan sejawatannya dari Amerika Rex Tillerson di Moscow untuk mengadakan perbincangan yang juga memberi tumpuan kepada konflik Syria.

Tillerson menekankan keperluan untuk membina semula hubungan AS-Rusia, tetapi pada masa yang sama mengutuk sokongan Rusia untuk Assad.

Amerika Syarikat telah terlibat kerajaan Assad dalam jenayah terhadap kemanusiaan, termasuk serangan ke atas orang awam dengan senjata kimia.

Assad berkata pada hari Khamis serangan gas beracun yang dikatakan Khan Sheikhoun adalah "fabrikasi" untuk mewajarkan serangan tentera Amerika Syarikat.

Sumber : Al-Jazeera
Pautan Asal : http://www.aljazeera.com/news/2017/04/russia-syria-iran-warn-strikes-170414104039905.html

No comments:

Post a Comment

Cikgu Salihin Mahu Lahirkan Grand Master Catur Pertama Malaysia

Pemuda ISMA bersama rombongan agensi lain melawat kediaman Cikgu Salihin BERITA | PEMUDA ISMA MELAWAT KELUARGA JAGUH CILIK CATUR...