Friday 5 May 2017

Cikgu Salihin Mahu Lahirkan Grand Master Catur Pertama Malaysia



Pemuda ISMA bersama rombongan agensi lain melawat kediaman Cikgu Salihin


BERITA | PEMUDA ISMA MELAWAT KELUARGA JAGUH CILIK CATUR NEGARA
KLANG, 5 Mei – Pemuda ISMA telah melawat kediaman keluarga Cikgu Salihin di rumahnya, Kampung Sungai Udang semalam bersama rombongan di bawah agensi ISMA yang lain. Rombongan yang diketuai oleh Saudara Anas Hj Adnan selaku Pemuda ISMA Cawangan Klang itu tiba pada jam 8 malam.

Lawatan itu, telah disambut baik oleh keluarga Cikgu Salihin, bagi menjalinkan silaturrahim dan pada masa yang sama memberikan penghargaan di atas jasa dan pengorbanan beliau dalam mengharumkan nama negara di peringkat dunia dalam kejohanan catur baru-baru ini yang disertai oleh lebih 500 murid dan pelajar dari 40 buah negara.
Cikgu Salihin bersama Cikgu Nidzam, Wakil Kelab Remaja ISMA dan Saudara Anas, Ketua Pemuda ISMA Klang


Dalam pertemuan itu, Cikgu Salihin berkongsi hasratnya mahu kesemua anaknya menjadi pemain catur sehingga tahap GrandMaster, iaitu peringkat tertinggi di dalam sukan catur yang masih tidak ada lagi di Malaysia waktu ini. Beliau juga mengatakan, banyak negara-negara maju seperti Rusia dan Romania menjadikan sukan catur ini sebagai kerjaya profesional. Namun, di negara kita masih belum sampai ke tahap itu.
“Kamu main untuk kalah. Dari kekalahan itu kamu akan belajar sesuatu untuk menjadi pemenang. Bila mereka sudah tahu bermain, minat itu akan timbul dengan sendirinya. ” ujar beliau berkongsi rahsia dalam menanamkan minat anak-anak di dalam sukan catur sejak kecil. Permainan catur ini juga dapat merapatkan hubungan di antara Ibu Bapa dan anak, berbeza dengan sukan yang lain, kerana kita akan memberikan tumpuan kepada setiap seorang daripada mereka.

Cikgu Salihin bersama isteri dan sembilan anak-anaknya

“Niat kami membuat liputan mengenai kisah Cikgu ini bagi masyarakat dapat mengambil inspirasi atas pengorbanan dan jasa Cikgu dalam melahirkan jaguh negara dan mengangkat martabat sukan catur di Malaysia.” Ucap wakil Pemuda ISMA Klang sebagai menutup pertemuan mereka pada malam itu.
Di kesempatan itu juga, Cikgu Salihin melahirkan penghargaan dan ucapan terima kasih di atas sokongan seluruh rakyat Malaysia kepada mereka sekeluarga, terutama kepada wartawan Harian Metro, Pemuda ISMA dan lain-lain sejak daripada awal kejohanan sehinggalah akhir tidak putus-putus mendoakan dan telah membantu dari pelbagai sudut.
Disediakan Oleh : Zabidi Hj Azhar
Wakil Pemuda ISMA Klang

No comments:

Post a Comment

Cikgu Salihin Mahu Lahirkan Grand Master Catur Pertama Malaysia

Pemuda ISMA bersama rombongan agensi lain melawat kediaman Cikgu Salihin BERITA | PEMUDA ISMA MELAWAT KELUARGA JAGUH CILIK CATUR...