Wednesday 19 April 2017

Kini Orang Buta Boleh Menggunakan Uber




Kerjasama Uber Dengan NCBM Memudahkan Orang Buta Menggunakan Aplikasi

Uber hari ini berbangga mengumumkan kerjasama mereka dengan Majlis Kebangsaan Bagi Orang Buta Malaysia (NCBM), bagi memberi lebih ruang dan peluang buat mereka yang kurang upaya penglihatan, menggunakan perkhidmatan Uber.

Dengan kerjasama ini, NCBM akan menyediakan sesi latihan khas buat pemandu, untuk lebih memahami dan memba...ntu golongan kurang daya penglihatan menggunakan Uber dengan lebih mudah. Uber juga menyediakan kadar khas dan tambang percuma, buat ahli NCBM.

Uber dan NCBM mahu memberi lebih ruang kepada golongan kurang upaya penglihatan, untuk bergerak sendiri dan berdikari semudah sentuhan butang di skrin telefon.

Bagaimana aplikasi Uber boleh digunakan oleh pengguna kurang daya penglihatan dengan mudah, efisyen dan sendiri? Ini antara caranya:

-Fungsi bantuan kurang daya penglihatan di telefon pintar. Dengan VoiceOVer di iOS dan TalkBack di Android, pengguna boleh membuatkan peranti bercakap perkataan yang terdapat di atas skrin. Tempahan servis Uber sangat mudah digunakan dengan mengaktifkan fungsi ini.

-Bayaran tanpa tunai. Memilih wang kertas atau syiling yang tepat adalah satu perkara yang agak sukar buat golongan kurang penglihatan, jadi sistem bayaran tanpa tunai memudahkan urusan pembayaran.

-Pengangkutan bila diperlukan. Antaramuka aplikasi Uber sangat mudah digunakan, untuk membawa pengguna dari lokasi A ke lokasi B. Pengguna kurang daya penglihatan boleh bergerak sendiri menggunakan Uber, tanpa memerlukan bantuan pihak lain.

-Lokasi masa nyata. Sistem Uber menggunakan GPS sepanjang perjalanan. Pengguna boleh memastikan laluan yang digunakan adalah betul, tanpa perlu risau ditipu.

-Penggunaan samarata untuk semua. Semua pengguna Uber akan dipadankan dengan pemandu oleh sistem secara automatik. Ini mengelakkan dari sebarang diskriminasi, memastikan semua pengguna boleh mendapatkan perkhidmatan Uber.

-Berkongsi lokasi dan masa ketibaan. Pengguna kurang daya penglihatan boleh berkongsi kepada rakan dan keluarga, pergerakan Uber mereka termasuk laluan dan jangkaan waktu ketibaan. Penerima boleh memeriksanya melalui pautan khas di pelayar, tidak memerlukan sebarang aplikasi.

No comments:

Post a Comment

Cikgu Salihin Mahu Lahirkan Grand Master Catur Pertama Malaysia

Pemuda ISMA bersama rombongan agensi lain melawat kediaman Cikgu Salihin BERITA | PEMUDA ISMA MELAWAT KELUARGA JAGUH CILIK CATUR...