Sunday 16 April 2017

AS Bersedia Melancarkan Serangan Ke Atas Korea Utara Bila-Bila Masa


US Navy aircraft carrier USS Carl Vinson



Amerika Syarikat bersedia untuk melancarkan serangan terlebih dahulu terhadap Korea Utara perlu pegawai Amerika menjadi yakin bahawa Pyongyang akan meneruskan ujian senjata nuklear.

Memetik beberapa pegawai kanan perisikan Amerika Syarikat, NBC News melaporkan pada hari Khamis bahawa tentera AS sudah bersedia untuk menyerang Korea Utara dengan senjata konvensional jika negara mencapai untuk pencetus nuklear.

Korea Utara telah mengumumkan bahawa "peristiwa besar" akan datang, dan, menurut pegawai-pegawai Amerika Syarikat, Pyongyang boleh menguji senjata nuklear seawal hujung minggu ini.

Pegawai-pegawai memberitahu NBC News bahawa Amerika Syarikat telah mengerahkan dua kapal pemusnah mampu menembak peluru berpandu Tomahawk di rantau ini.

Menurut rangkaian, salah satu daripada kapal pemusnah terletak 300 batu (kira-kira 483 kilometer) dari tapak ujian nuklear Korea Utara.

Terdapat juga pesawat pengebom Amerika Syarikat, bertempat di Guam. Dilaporkan sebelum ini bahawa kapal induk kumpulan mogok USS Carl Vinson akan beroperasi di barat Lautan Pasifik berhampiran ke Semenanjung Korea dan bukannya mengambil bahagian dalam satu siri yang dirancang sebelum ini melawat pelabuhan Australia.

Dalam satu kenyataan hari ini, Korea Utara menyalahkan Amerika Syarikat untuk "memandu keadaan ke ambang perang nuklear" dengan menggerakkan kapal perang ke Semenanjung Korea.

"Dengan membawa masuk beberapa aset nuklear strategik untuk Semenanjung Korea, Amerika Syarikat serius mengancam keamanan dan keselamatan dan memandu keadaan ke ambang perang nuklear," kata kenyataan itu.

Dalam kenyataan sebelum ini, Korea Utara berkata bahawa ia telah bersedia untuk "perang" selepas Amerika dikerahkan kumpulan mogok di Semenanjung Korea.


Sumber : NBC News
Pautan Asal : http://www.presstv.com/Detail/2017/04/14/517943/US-ready-to-launch-preemptive-strike-on-North-Korea

No comments:

Post a Comment

Cikgu Salihin Mahu Lahirkan Grand Master Catur Pertama Malaysia

Pemuda ISMA bersama rombongan agensi lain melawat kediaman Cikgu Salihin BERITA | PEMUDA ISMA MELAWAT KELUARGA JAGUH CILIK CATUR...